Posted by : MUZIKA OKUPLJA 27 јануар 2016



IN MEMORIAM – DAVID BOWIE

Nakon najave i objavljivanja novog albuma Blackstar veoma sam se radovala preslušavanju novog dela rock maga i ne sluteći da nam je u stvari ostavio svoj rekvijem, što smo svi shvatili nakon vesti koja je 11. januara obišla svet.

U prvom trenutku mi se činilo nimalo prikladnim da započinjem pisanje o njemu, i njegovom uticaju na moj muzički ukus i mnogo čega uz to. S druge strane mislim da je baš zaslužio da mu odam počast barem tekstom,  i to baš o njegovom uticaju na jednog običnog čoveka.

Uz njegovo ime u mom životu često ide „prvi put“. On je prvi muzičar kojeg sam još kao klinka samostalno odabrala. Odrastajući uz stariju sestru logično je da sam upijala njen muzički odabir i veoma sam joj zahvalna što sam odrastala uz AC/DC, Deep Purple, The Doors, Whitesnake...a u tom društvu pojavili su se i Bowie-jevi hitovi Ashes to ashes i Fashion. Dovoljno da me pojavljivanje prvih hitova sa albuma Let's dance zainteresuju da poželim da ga kupim. Još kao dete u nižim razredima osnovne škole u tom trenutku snimala sam sa radija njegove pesme koje su se tada vrtele, međutim žarko sam želela da imam i preslušam ceo album. I eto, prvom narednom prilikom odlaska u inostranstvo uspela sam da iskukam od roditelja da mi ga kupe, premda im nije baš bilo jasno zašto ovo dete to toliko želi, ali su mi želju ispunili. Na svom prvom vokmenu prva kaseta koja je preslušana bila je baš album Let's dance. Naravno to je bio i prvi album koji sam ja poželela da imam, kao i prvi muzičar čiji sam album poželela. I sećam se kako sam bila fascinirana zvukom sa te kasete, savršeno čist i kristalno jasan svaki ton. Sasvim pouzdano mogu da tvrdim da ta kaseta i danas zvuči mnogo bolje nego neki današnji diskovi. I sva moja očekivanja preslušavanjem iste su ispunjena. Bila sam oduševljena albumom i pesmama (iako je Bowie kasnije smatrao da taj album nema baš neku umetničku vrednost, uz naredna dva koja slede nazvao ih „njegovim Phil Collins godinama“, ali  doneo je komercijalni uspeh koji je iznenadio i samog Bowie-ja). 



Verujem da su tadašnji obožavaoci Bowie-ja iz ranijih njegovih faza bili razočarani zvukom i promenom pravca na ovom albumu, tada to nisam baš razumela. Naravno, prethodila je i opčinjenost pesmom Cat people, kao i fascinacija saradnjom sa Queen na pesmi Under pressure. Queen su već do tada uveliko bili u našoj kolekciji ploča, ali kombinacija glasova Mercury-Bowie u ovoj pesmi za mene su bili kao pojavljivanje novog sveta u muzici. A za ovim duetom doći će i mnogi drugi, kao što je i čuveni duet sa Tinom Turner u pesmi Tonight i njegovo upečatljivo pojavljivanje na njenom koncertu koje se kasnije često vrtelo kao spot za tu pesmu. Lovila sam svaki mogući snimak sa turneja Serious moonlight i Glass spider za svoju video kolekciju. Zatim sam bila potpuno opčinjena spotom Jazzin' for Blue Jean, naročito kad se spot odgleda u celosti i svim svojim minutima trajanja, što je na našim tv kanalima bila retkost za videti. Što se tiče njegovih filmskih uloga, time nisam baš bila naročito oduševljena, pre svega samim filmovima. Nekako su mi u to vreme bili nejasni Čovek koji je pao na Zemlju, Srećan Božić Mr. Lorens, Apsolutni početnici, ali sam se zato zaljubila u Lavirint. Danas sve ovo gledam drugim očima, to su bili samo prvi utisci iz onog vremena. Naravno, kasnije mi je posebno draga bila njegova uloga u Lynch-ovom filmu Twin peaks, a iz mnogo razloga sam se osećala ponosnom na ulogu Nikole Tesle u filmu Prestige.

Čak sam bila oduševljena i albumom Never let me down, koji je Bowie smatrao groznim, nakon kojeg je  napravio i novi zaokret u svojoj karijeri i muzičkom pravcu sa bendom Tin machine. Naspram šminkerskog, upeglanog, pop Bowie-ja, dobijamo hard rock kvartet, čvršćeg i ozbiljnijeg zvuka. Iako je on ovaj projekat batalio nakon jednog albuma, meni se čak i to dopalo. To  me je nateralo da se pozabavim i vratim na početak njegove karijere, što je sasvim logično došlo i sa mojim odrastanjem i sazrevanjem.  Tako sam se vratila unazad kako bih otkrila za mene novog Bowie-ja, kao i njegovu opčinjenost Major Tom-om, ali i mnoge sjajne pesme, tekstove i značenja istih (Space Oddity, Changes, Life on Mars, Rebel Rebel, Heroes, Starman…). Tada  se otvorio novi svet za mene, neka potpuno drugačija muzika, drugi stil njegovog pevanja…i onda sam shvatila da sam u stvari sve vreme apsolutno opčinjena njegovom bojom glasa, pevačkim umećem i različitošću interpretacija koje zvuče bez greške. I bilo mi je jasno da samo želim da nekada dobijem priliku da ga čujem uživo. I čini mi se da bi mi bilo dovoljno samo da sam ga videla na bini, makar da je samo rekao Dobro veče…samo da ga čujem uživo!

Još jedan od upečatljivih Bowie-jevih nastupa bio je na koncertu posvećenom Freddie-ju Mercury-ju, na kojem je izveo Heroes i All the young dudes, a zatim i sjajni duet sa Annie Lennox za pesmu Under pressure, da bi na kraju performansa izgovorio molitvu, u tišini, uz njegovu savršenu dikciju, zvučalo je vrlo sugestivno. Uz nastupe svih ostalih zvezda koje su se pojavile na tom koncertu najsnažniji utisak ostavio mi je baš njegov nastup i još jednom je odskočio od ostalih. Sve je naizgled tako obično, a u stvari uopšte nije.

Naredni albumi donose opet novi zvuk, novi imidž, novi stil i nove hitove. Uz svaki album pojavi se i tračak nade da ću ga videti uživo. Na žalost, propustila sam  priliku da ga gledam 1990.god  na Maksimiru u Zagrebu,  zbog nesigurne situacije u zemlji (koju ne bih objašnjavala), a zatim ponovo propustila nastup na Szigetu sedam godina kasnije. Treću priliku na žalost nisam dobila...

Uz svaki novi album koji sam nestrpljivo iščekivala uvek sam se pitala šta ćemo novo dobiti, na koji način će opet pomeriti granice u muzici i uvek je uspevao da me pozitivno iznenadi,  da bude drugačiji, a opet po mom ukusu. Čini mi se da se njegova najveća vrednost upravo krije u tome  što je kroz svoju karijeru uspevao konstantno da se menja i svaki put da bude drugačiji, a opet da zadrži neku svoju posebnost i prepoznatljivi pečat. Nikada to nije bilo na silu, ni na uštrb kvaliteta. Izgledalo je kao da želi da pobegne iz mainstream-a, i da svom stvaranju uvek doda umetničku vrednost, što je iznova okupiralo pažnju svetske javnosti i vraćalo ga uvek u centar interesovanja publike, kritike, kolega i mnogih koji su stvarali (i koji će tek stvarati) pod njegovim uticajem.

Čak i kada je napravio desetogodišnju pauzu (iz zdravstvenih razloga) uvek sam pratila šta izjavljuje, gde se pojavljuje, koje nove bendove izdvaja, kod koga gostuje...na neki poseban način nastavio je da utiče na moj muzički odabir. 

Veliko iznenadjenje je bilo objavljivanje albuma The next day čime je prekinuo decenijsku pauzu, što me je posebno obradovalo i vratilo ona slatka iščekivanja šta ćemo sledeće videti i čuti, u kom pravcu će se granice pomerati. I zaista, albumom Blackstar je opet pomerio granice, na svoj poseban način, ali ne onako kako je bilo ko očekivao, o čemu će se još dosta pričati.

Njegovim odlaskom ostaje velika praznina, u muzičkom i umetničkom smislu. Najteže mi pada prihvatanje te konačnosti, saznanje da nema više novih pesama, novih ideja, a ni tračka nade da ga ikada vidim i čujem uživo. Ostvarenje tog sna mi je bilo na dohvat ruke ali nisam uspela da ga ispunim. Ipak, neko zrno utehe nalazim u tome što sam imala tu sreću da odrastam u vremenu njegovog rada i stvaranja, da se pod njegovim uticajem i sama menjam i sazrevam. On je bio moj heroj more than one day.

Ivana Ranković

{ 1 коментара... read them below or add one }

  1. Predivno! Sve je rečeno, sa jedne strane vrlo lično, a opet potpuno objektivno!
    Svaka čast za tekst!!!

    ОдговориИзбриши

- Copyright © MUZIKA OKUPLJA - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -