Posted by : MUZIKA OKUPLJA 28 август 2013



ANASTASIA (BJRM)


 Uz film „Before the rain“ otkrivam  i muziku makendonske grupe Anastasia. Izuzetno interesantan spoj etno muzike, vizantijskog i pravoslavnog stila, sa načinom pevanja bliskom crkvenom pojanju. Njihova muzika ostavlja jači utisak od samog filma i kupujem njihov disk. Za njim slede i Melurgija (1997.) i Nokturnal (1998.). U poplavi etno zvuka koja je u jednom trenutku zahvatila prostore ex-Yu, ovo je sasvim drugačije i autentičnije od svega što su razni probali da prodaju kao etno, etno-pop i sl. Prva dva albuma vrlo bliska, uz korišćenje tradicionalnih instrumenata, dok su na albumu Nokturnal spojili etno sa elektronikom, ipak i dalje zadržavaju prepoznatljiv stil. Jedinstven zvuk koji daju svi instrumenti, muzički vrlo jedinstveno i autentično, rekla bih i neponovljivo.

Prvi susret u Sava centru 1998.godine. Scenografija siromašna, ali za njihovu muziku to i nije tako bitno. U sklopu promocije novog albuma Nokturnal, pa je dosta pesama izvedeno sa tog albuma, te se više koristila elektronika, što je verovatno uzrok napuštanja sale jednog dela publike. No, meni ne smeta, preslušala sam album, znam šta da očekujem, a i pesme sa prva dva izvedene u originalu, sa tradicionalnim instrumentima. Prilično sam bila zakucana za stolicu, jer ovakva muzika se ne sluša često uživo. I vraćaju nas u neka davna vremena, zamišljam Vizantiju, naše prostore...i tekstovi pojedinih pesama nas vode kroz razne priče (iako su na makedonskom, može da se razume) daleke prošlosti.

Utisci snažni i sasvim drugačiji od svih koncerata koje sam gledala. U jedno sam sasvim sigurna - da ću uvek ići na njihov koncert, kad god budu dolazili.

Dok je Exit još rastao u festival kakav će kasnije postati, program mainstage-a su uglavnom popunjavali domaći bendovi (računajući i bendove iz ex-Yu). Tako i Anastasia 2002. godine dobija svoj termin i jasno mi je da se tamo moram nacrtati. U set listi, izmedju ostalog, Premin i Na rekah vavilonskih. Čini mi se da je i ozvučenje bolje, da je zvuk čistiji, da li zato što smo na otvorenom prostoru, nekako je muzika baš popunila prostor ispred bine. Oni zvuče tako moćno i snažno, tu na otvorenom nude pravo duhovno putovanje. Od siline bubnja podrhtavaju mi nogavice, bije direktno u dijafragmu, a istovremeno pojenje donosi neki čudan i blaženi smiraj. Oni se definitivno slušaju zatvorenih očiju, jer sama muzika je dovoljna da me vodi na put kroz vreme i razne slike. Oni pružaju osećaj duhovnog traženja, preispitivanja, osećaj snage i smirenosti. I kao da osećam krv svojih predaka kako struji kroz mene. Pravo uživanje u lepoti muzike Balkana, na instrumentima koje nemamo često  prilike da slušamo uživo (kavali, gajde, tapani). Sjajno uvežbani, sa nežnim prelazima iz pesme u pesmu, tog dana na Exitu bili su definitivno najbolji izvodjači. Ostavljaju snažan utisak koji se dugo pamti.

Ivana Ranković

{ 2 коментара... read them below or Comment }

  1. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  2. Kakav divan tekst! Tako je verno docarana atmosfera sa njihovih koncerata svima nama koji nismo imali prilike da ih slusamo uzivo.
    Volela bih da dodju ponovo.

    ОдговориИзбриши

- Copyright © MUZIKA OKUPLJA - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -