Posted by : MUZIKA OKUPLJA 12 новембар 2018


DEAD CAN DANCE album Dionysus (2018)



Početkom novembra Dead can dance su objavili svoj deveti studijski album, Dionysus, nazvan po grčkom bogu vina i festivala Dionisu. Ovaj album dolazi nakon šest godina od poslednjeg (Anastasis) i ponovo vraća Dead can dance u žižu muzičkih ostvarenja. Posvećen je proslavljanju kulture, obeležen ritualnim plesovima i emotivnim vezama, te je ovaj album više instrumentalan nego što ima vokalnih pesama.
 
Foto Wikipedia


DCD su ušli u moj život na kraju jedne celine u svojoj karijeri, a za mene su tada bili potpuno novo otkriće. Na žalost u našim životima devedesetih godina mnoga druga dešavanja, bez naše volje, imala su prioritet u našim životima, pa su dešavanja na stranoj muzičkoj sceni bila van fokusa. U predvečerje bombardovanja donet mi je disk sa najpoznatijim pesmama, sa toplom preporukom da ih preslušam, uz dobru pretpostavku poznavajući moj muzički ukus da će mi se to i dopasti (i kad već pišem o tome koristim priliku da se zahvalim dragom drugu Ivanu Krstiću koji je doneo DCD u moj život i time mi otkrio novi muzički svet). Verovatno čudno zvuči, ali dani bombardovanja, potpunog beznađa i svih političkih previranja mnogo su lakše prolazili uz njihovu muziku. Samo jedan Best of je probudio u meni dovoljno želje da se na razne načine dokopam svih njihovih albuma i svaki ton naučim napamet. Zapravo sam shvatila da ih muzički ne mogu nigde svrstati. Ne pripadaju nijednoj grupi, nijednom pravcu. Toliko su jedinstveni u svakom smislu da mislim da su zapravo daleko ispred svog vremena. To je muzika koja budi sva čula, pokreće mnoga razmišljanja i u muzičkom i u životnom smislu.  Oni ne stvaraju zabavnu pop muziku koja će teći kao pozadina svakodnevnim aktivnostima. Oni su zaista duboki, snažni, ponekad mračni i vrlo unikatni u muzičkom svetu i stvaralaštvu u svakom smislu. I baš takvi kakve sam ih opisala oni pokreću neku čudnu energiju u čoveku, neke stvaralačke misli i ideje, neku dodatnu snagu. Sigurna sam da i činjenica da Lisa peva na izmišljenom jeziku doprinosi da se zamislimo nad snagom određenih pesama koje ona izvodi, ostavljajući slobodu (neopterećenu tekstom pesama) da se oseti puna emocija njene interpretacije i pokrene lična energija. Oni su u svom stvaralaštvu toliko genijalni da se zato i ne mogu svrstati u određeni muzički pravac, niti ih neko može imitirati i kopirati. Verujem da svemu ovome doprinosi i činjenica da je svaki album jedinstven na svoj način, izrastavši na različitim korenima i uticajima ritmova i muzikama sa raznih meridijana, upakovana na njihov način.

Žena specifičnog vokala i načina pevanja, Lisa Gerrard i multi-instumentalista Brendan Perry su 1981.godine osnovali Dead can dance u Melburnu. Kroz dugogodišnje zajedničko stvaralaštvo provlačili su se različiti muzički uticaji, pa smo od albuma do albuma dobijali različite pravce, ritmove i stilove. Bilo je tu i španske i keltske narodne muzike, srednjovekovne renesansne osnove (kao što se to jasno čuje na albumima Within the Realm of a Dying Sun i The Serpent’s Egg), balkanske folk muzike i afričkih etno ritmova. Svemu tome poseban pečat daju pevačke i stvaralačke sposobnosti Lise Gerrard, naročito prepoznatljivost vokala kao i njeno čuveno pevanje na izmišljenom, njenom jeziku. Upravo zbog svog specifičnog muzičkog stila DCD nije moguće svrstati u određeni muzički pravac, jer su toliko posebni i apsolutno jedinstveni u onome što stvaraju da se mora posedovati poseban gen za slušanje i prihvatanje njihove muzike, istančan muzički ukus i otvorenost uma za prihvatanje onoga što čujemo. Iz svih navedenih razloga DCD su na mojoj muzičkoj lestvici broj jedan u svakom smislu, a pre svega po originalnosti i nepostojanju njihovog duplikata u muzičkom svetu. Oni su kruna i sublimacija različitih muzičkih pravaca, počev od klasike, pa džeza, etno, ambijentalne i tradicionalne muzike.

Album se sastoji iz dve celine, ACT I i ACT II, a svaku od njih čine nekoliko različitih muzičkih prikaza (kao u delima klasične muzike), pomešanih u odličnoj srazmeri ambijentalne muzike, plemenskih ritmova, folklornih instrumenata. ACT I je više instrumentalan uz povremenu horsku pratnju, u pojedinim segmentima podseća na Deep forest, ali i na Art of noise (konkretno pesmu Yebo) posebno u trećoj deonici, nazvanom Dance of the Bacchantes.

U drugom delu pojavljuju se i njihovi vokali, pa je karakterističan zvuk DCD već prepoznatljiv. U pojedinim deonicama pesama u ACT II imam utisak kao da je makendonska Anastasia imala uticaja i umešala svoje prste. U stvari vrlo je izražen balkanski  etno uticaj, naročito u The mountain i The invocation

Ceo album je još jedan dokaz da od DCD možemo očekivati neočekivano i apsolutno originalno delo. Na ovom albumu nema teških i mračnih tema poput The host of Seraphim i Persephone, u kojima Lisa dominira, što mi pomalo i nedostaje, nema solo pevanja, već je sve lepo uklopljeno tako da pevačke deonice zvuče kao duet između Lise i Brendana, uz poletnije ritmove. Ono što je najlešpe od svega i što prati novi album, je što ćemo 2019. godine imati prilike da DCD vidimo i čujemo uživo u Beogradu, što nikako ne treba propustiti.

Ivana Ranković

{ 3 коментара... read them below or Comment }

- Copyright © MUZIKA OKUPLJA - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -