Posted by : MUZIKA OKUPLJA 24 септембар 2014



AYRTON SENNA, IMOLA, 20 GODINA KASNIJE

Iako tema nema nikakve veze sa muzikom, moram iskočiti iz tih okvira i posvetiti barem jednu stranu legendi F1.

Još uvek se jasno sećam tog 1. maja 1994. i crnog vikenda u Imoli. U međuvremenu mnogo je tekstova napisano o tome i mnogo analiza urađeno šta je uzrokovalo takav tragičan bilans, dosta polemike oko same pogibije Senne, da li je i sama trka trebala biti odložena i sl. Uvek svesna činjenice da gledam visoko rizičan sport i da sam baš među tim vozačima našla nekog za koga navijam svim srcem, toliko sigurna u njegovo vozačko umeće, dok gledam start, ni na trenutak ne pomišljam kako će se ta trka završiti za njega, a i za sve njegove navijače.  Ipak ceo vikend obeležen pogibijom Ratzenberger-a i nesrećom Barrichello-a, atmosfera tmurna i napeta. 

Krivina Tamburelo poznata po izletanjima godinama ranije, a dugogodišnji gledaoci se sigurno sećaju i izletanja Gerharda Bergera i bolida koji gori. Ovaj put gledam kako Senna „ispravlja“ krivinu i zabija se u zid. Potpuno šokirana prizorom, očekujem da izađe iz bolida, jer prosto takve greške se njemu retko dešavaju. I pored toga što je bio poznat po rizičnoj i srčanoj vožnji, uvek se odlikovao i neverovatnim umećem da iz takvih situacija izađe kao pobednik. Nepomično telo i dalje se nalazi u bolidu, zatim stižu kola hitne pomoći, medicinska lica koja ga izvlače iz bolida, pružaju pomoć pored staze, snimci iz helikoptera i sve što je već dobro poznato. Prve vesti govore da je prebačen u bolnicu u Bolonju gde se bore za njegov život, ali pažljivim posmatračima nije promakla slika beživotnog tela i već tada je bilo jasno da smo se zauvek oprostili od velikog šampiona.

Jasno se sećam fantastične vožnje po kišnom vremenu na Velikoj nagradi Monaka 1984, kada je svetu pokazao kakav talenat vozi ulicama Monaka. Tada još uvek anonimus, u to vreme sa svoje 24 godine, smatrali su ga za klinca koji se umešao medju iskusne i prekaljene vozače kao što su Lauda, Prost, Piquet, Alboreto, de Angelis, Patrese, Rosberg. Do te trke sam navijala svim srcem za Nikija Laudu, povratnika koji im je pokazao kako se uzima treća šampionska titula te godine, nakon ove fascinantne vožnje mladog Ayrtona privukao je moju pažnju i od tog trenutka sam ga pratila iz trke u trku, dok se on dokazivao celom svetu, zdušno sam navijala. U vremenu SFRJ to baš i nije bilo tako lako, jer su program za nedeljno po podne pripremali iz različitih tv centara, pa je uvek išao kolaž-program raznih sportskih dešavanja, tako da smo trke F1 gledali na kašičicu i to samo trke koje su vožene  u Evropi, a za rezultate ostalih trka van evropskog kontinenta tražili smo malene vesti o poretku u sutrašnjim novinama. Kasnije, kako je raslo interesovanje za trke F1 tako su se termini prenosa produžavali, pa smo u nekom trenutku uspevali da odgledamo po neku celu trku, što je bila neviđena radost. U tako iseckanim i iscepkanim prenosima trka divila sam se vozačkom umeću Ayrtona Senna-e, maštajući o tome kako bi bilo divno da mi se nekim čudom ukaže prilika da se sa njim provozam samo jedan krug na bilo kojoj stazi. To nije bilo klinačko zaljubljivanje u pop-rock ili filmsku zvezdu (jer dosta je i vremena prošlo dok nisam saznala kako čovek ustvari izgleda), već iskreno divljenje njegovom umeću,  znanju, veštini, talentu. Na žalost, nakon 10 godina sve se prekinulo 1994. u deliću sekunde.

Ove godine u maju, u Imoli se obeležavalo 20 godina od njegove pogibije, a meni se proteklog meseca ukazala prilika da odem do Imole. Simpatičan gradić u Italiji, do staze se stiže gradskim prevozom, tačnije do ulaza u padok. A do glavnih tribina i startno-ciljne ravnine podužim pešačenjem uzbrdo pa nizbrdo kroz miran, seoski ambijent. Samo visoki zidovi koji prate stazu označavaju da sam na dobrom putu. Pored velikog parkinga ispred glavnih tribina nastavlja se park u kojem je podignut spomenik Ayrton-u. Sam spomenik se nalazi naspram Tamburelo krivine, koja je kasnijih godina ispravljana, na samom mestu pogibije, na žici uz stazu okačene zastave različitih zemalja i njegove velike slike koje su tu doneli obožavaoci. Pored spomenika slična slika. Majice, slike, fotografije, neke već raskvašene i izbledele od stajanja, neke sveže, zastave i poruke na raznim jezicima iz različitih zemalja. Na žalost, nije mi palo na pamet da ponesem zastavu Srbije, pa da se i naša zemlja pridruži na tom šarolikom panou. Na postolju spomenika, na svakoj strani uradjeni različiti prikazi, dignuta ruka sa šampanjcem, bolid, kaciga. Na vrhu postolja on sedi u kombinezonu pognute glave, što mi se nije baš naročito dopalo. Ustvari celo idejno rešenje mi se nije naročito dopalo, ali to je stvar ukusa i ne bih dalje o tome diskutovala. Iskreno mislim da bi njegovom pobedničkom karakteru više priličilo da je bar dignute glave, ako ne i na nekom pobedničkom postolju, ali to je samo moje mišljenje. U suštini čudno mi je što se tu nalazim, snimam i slikam, u tišini, konstanto pristiže još ljudi, pa zaključujem da je spomenik vrlo posećeno mesto. Udaljavam se od spomenika i vraćam do glavnih tribina. Na bočnoj strani od keramičkih pločica uradjena velika Senna-nina slika, pomalo izbledela, podignuta na desetogodišnjicu od pogibije, i taj deo tribina nazvan po njemu. Obilazeći tribine i okolinu shvatam da ne postoji nijedna radnja za prodaju suvenira vezanih za trke. Ta staza nije juče nastala, nije se koristila samo za trke F1, razne druge trke se tu održavaju, zaista neverovatno da ni uz stazu a ni u centru grada ne postoji prodajno mesto bilo čega vezano za bilo kakve trke.






















Nakon svega, trke F1 su se dosta promenile (ovo je već neka sasvim druga tema), retko da ih i pratim, a sigurno je da više ne navijam takvim žarom. Ostaše mi snimci na mojim VHS kasetama, snimci na You tube-u, neki novinski isečci, slike u mojim sećanjima i novonastale fotografije.

Ivana Ranković













Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © MUZIKA OKUPLJA - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -